فولیکول مو ، (نقش فولیکول مو در کاشت مو)

 فولیکول مو ، (نقش فولیکول مو در کاشت مو)

فولیکول مو

موهای سر افراد از قسمت هایی به اسم فولیکول تشکیل شده اند. که هر کدام از فولیکول ها ۱ الی ۵ تار مو می سازند. هر فرد به طور تقریبی دارای ۱۰۰۰۰۰ فولیکول در پوست سر خود می باشد. نقش فولیکول ها کمک به رشد موها و تکثیر آن ها می باشد. و علاوه بر این حالت موها را نیز تعیین می کند. که تار موی شخص فر باشد یا صاف. یکی از دلایل بسیار مهم کاهش سرعت رشد مو و ریزش مو تضعیف فولیکول ها می باشد.

عملکرد فولیکول مو و چرخه ی رشد آن:

  1. فاز آناژن: این مرحله ابتدایی ترین مرحله از چرخه ی رشد مو می باشد. این مرحله بستگی به ژنتیک افراد دارد مو به مدت ۲ الی ۷ سال در این مرحله می ماند.
  2. فاز کاتاژن: مرحله ی کاتاژن در پایان مرحله ی آناژن شروع می شود و این مرحله ی پایان رشد فعال موها می باشد. و به مدت ۲تا ۳ هفته به طول می انجامد.
  3. تلوژن: فاز تلوژن مرحله ی استراحت تار مو می باشد که در این مرحله موهای مرده ریزش پیدا می کنند تا فاز آناژن با تار موی جدید مجددا شروع به رشد کند و بهتر است بدانید ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز طبیعی می باشد.
فولیکول مو

فولیکول مو

ساختار فولیکول مو چیست؟

موهای سر هر فرد از ۲ بخش تشکیل شده. که شامل فولیکول مو و ساقه ی مو می باشند.

فولیکول ها هم از ۴ بخش به نام پیاز مو، پاپیلا، برآمدگی و ماتریس تشکیل شده اند. که پیاز در ریشه قرار دارد و برای ایجاد مو کراتین می سازد، ماتریس سول های موی جدید تولید می کند، پاپیلا وظیفه ی خونرسانی را بر عهده دارد و برآمدگی هم غدد چربی و اپیدرم و فولیکول ها را بازسازی می کند.

شاید یکی از مهمترین موارد در کاشت مو ، فولیکول مو زیبا جو باشد ، که اگر در یک کلینیک کاشت مو معتبر و خوبی ، این عمل انجام شود ، میتواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد.

چه عواملی موجب توقف رشد فولیکول ها می شوند؟

انواع بیماری آلوپسی، آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آره آتا، فولیکولیت، تلوژن افلوویوم، رژیم غذایی غلط، به هم خوردن تعادل هورمونی، عامل های شیمیایی

آلوپسی آندروژنیک: در این بیماری چرخه ی رشد موی افراد متوقف می شود و در نتیجه مو ها ریزش می کنند و این الگوی طاسی مردانه است.

تلوژن افلوویوم: این نوع ریزش، موقتی می باشد که در برخی مواقع می تواند باعث ریزش ابروها و موی پاها هم شود این نوع ریزش به علت ورود زودتر فولیکول های مو به فاز تلوژن می باشد که ریزش را در پی دارد.

آلوپسی آره آتا: این نوع ریزش مو، مربوط به مشکلات خود ایمنی می باشد. انواع مختلفی از ریزش مو را به دنبال دارد که یکی از آن ها ریزش موی سکه ای می باشد.

فولیکولیت: این نوع بیماری به علت ملتهب شدن فولیکول های مو در هر قسمت می باشد.

همه ی روش های تقویت فولیکول

  • نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز(۸لیوان)
  • استفاده از ماسک مو
  • استفاده از روغن رزماری
  • مصرف شامپوهای فاقد سولفات
  • مرطوب کردن پوست سر با استفاده از روغن مو
  • استفاده از شامپوهای کراتین جهت تقویت ریشه ی موها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما