ترک های پوستی چیست؟ , “استرچ مارک یا ترک های پوستی”

ترک های پوستی چیست؟ , “استرچ مارک یا ترک های پوستی”

ترک های پوستی

ترک های پوستی لکه های بسیار گسترده ای هستند که میتوانند منشا متفاوتی داشته باشد و هم زنان و هم مردان را درگیر کنند .
صرف نظر از ویژگی ها و منشا واضح است که علائم ترک های پوستی باید یک نقص نسبتا مهم در نظر گرفته میشود که قابل توجه است . ترک های پوستی میتوانند چیزی بیش از یک نقص پوستی را نشان یدهد اما میتوانند باعث ناراحتی عمیق و اضطراب در فرد شوند . برای پاسخ به این سوال که ترک های پوستی چیست و چگونه از بوجود آمدن آن جلوگیری کنیم این مقاله را از دست ندهید .

استرچ مارک یا ترک های پوستی چیست؟

استرچ مارک یا ترک های پوستی یا استریای آتروفیک striae distance cutis که معمولا به عنوان علائم ترک های پوستی شناخته میشود میتواند به عنوان تغییرات یا ضایعات پوستی با شکل خطی مشخصی تعریف میشود که به ویژه در برخی قسمت های بدن مانند ران ها ، باسن ، شکم ، سینه ها قرار دارد .

این یک مشکل تقریبا گسترده در مردان و زنان است و به علل و عوامل مختلفی مرتبط است و در بسیاری از موارد درمان آن آسان نیست .
از نظر بصری به صورت رگه های پوستی کمی فرورفته ظاهر میشود و با رنگی که میتواند از سفید تا قرمز روشن متغیر باشد .

 

به محض اینکه علائم کشش ظاهر میشوند معمولا رنگ قرمزی دارند و در صورت انجام مداخله به موقع و مواثر بیشتر به درمان کمک میکنند .

 

علل و عوامل بوجود آمدن استرچ مارک ها یا ترک های پوستی چیست ؟

علت اصلی ترک های پوستی تقریبا به طور کامل به تغییرات کم و بیش ناگهانی در حجم و وزن بدن به دلیل عواملی مانند استرس و استفاده طولانی مدت از دارو های مبتنی بر کورتیکواستروئید مربوط میشود که خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش میدهند . به ندرت علائم کشش ناشی از آسیب های قبلی است که میتواند نقش مهمی در ظاهر این نوع لک ها داشته باشد .

از جمله علت ترک های پوستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغیرات هورمونی مانند تغیراتی که در دوران نوجوانی رخ میدهد .
  •  بارداری و شیردهی
  •  مشکلات وزن (چاقی) یاکاهش وزن ناگهانی
  • بیماریهایی با منشا غدد درون ریز مربوط یه غدد فوق کلیوی و تولید بیش از حد کورتیزول
  • ژنتیک
  • رژیم های لاغری
  • تمرین با هدف افزایش توده عضلانی در واقع برای کسانی که بدنسازی را تمرین میکنند ، علائم کشش به خصوص روی سینه اصلا غیر معمول نیست زیرا پوست در معرض تنش های مرتبط با رشذ عضلانی است.
ترک پوستی

ترک پوستی

انواع اصلی ترک های پوستی و مناطق آسیب پذیر

مناطقی که بیشتر تحت تاثیر ترک های پوستی قرار میگیرند به راحتی میتوانند به عنوان مناطقی که بیشتر در معرض تغییرات حجم و اندازه هستند شناسایی میشوند . در خانمها این علائم بیشتر در سینه ها ، بازو ، باسن ، شکم (به ویژه در ماه های آخر بارداری ) و ران ها هستند . در مردان نیز علائم کشش روی سینه ، شکم و قسمت بالای باسن ظاهر میشود .
علائم کشیدگی پوست در زنان باردار به خصوص در نیمه دوم بارداری شایع است . زیرا تحت کشش بیش از حد پوست قرار میگیرند .
برای شناسایی علائم ترک های پوستی میتوان آنها را به دو دسته یا دو نوع ترک دسته بندی کرد :

 

علائم استرچ مارک های قرمز

در واقع استرچ مارکهای قرمز “جوان” هستند و ترک های سفید اشکار تر هستند . علائم کشیدگی های قرمز اغلب با التهابی که روی پوست تاثیر میگذارد همراه با خارش ، سوزش خفیف و قرمزی عمومی است و بدنبال آن رگه هایی با رنگ مشخص مایل به قرمز ظاهر میشوند .

در این مرحله اگر به موقع و هدفمند شروع به درمان کنید میتوانبد به راحتی مشکل را برطرف کنید.

علائم استرچ مارک های سفید

ترک های سفید قدیمی تر هستند و اغلب به عنوان ترک های آتروفیک نیز شناخته میشوند . آنها به انداره ی ترک های قرمز مشخص نیستند اما درمان و یا تضعیف آنها بسیار دشوار است . به عنوان نوعی شکستگی یا پارگی الیاف الاستیک که در سطح درم پوست زمانی که به دلیل عوامل ذکر شده در بالا ضعیف میشود، رخ میدهد . علائم کشش بسته به درجه تکاملی این شکستگی انواع مختلفی دارند .

تا آنجا که به علائم استرچ مارکهای سفید موبوط است اینها اسکار های واقعی پوست هستند که پس از شکستن الیاف الاستیک پوست ایجاد میشوند . در واقع پوست تمایل به تولید الیاف جدید برای ترمیم آسیب دارد ، درست مانند اسکارهای ناشی از بریدگی یا زخم .

 

اگرچه تکنیک هایی برای کاهش مشکل و درمان ترک های پوستی ایجاد شده است اما ترک های پوستی به سختی درمان میشوند .

 

علت بوجود آمدن ترک های پوستی چیست ؟

ترک های پوستی در نتیجه ی کشیدگی بیش از حد پوست ایجاد میشوند و با کورتیزول اضافی ، هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی تولید میشود ، تشدید میشوند (کورتیزول فیبرهای الاستیک پوست را ضعیف میکند ) فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست پاره میشوند و استرچ مارک ها یا ترک ها روی پوست نمایان میشوند که ابتدا قرمز شده و سپس به مرور زمان به رنگ سفید شیری در می آیند .
پوستی که تحت کشیدگی بیش از حد قرار گرفته باشد مانند پارچه ایی که تحت کشش شدید قرار گرفته است و آسیب دیده ، آسیب میبیند و ناگهان پاره میشود .

 

پیشگیری از ترک های پوستی

جلوگیری از ترک های پوستی بدن شک بهترین راه مقابله با این مشکل است ، به خصوص اگر قبلا از این نقص رنج میبرید و میخواهید از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنید .

برخی قوانین کلی وجود دارد که باید رعایت شوند ، به ویژه در مورد تغذیه و سبک زندگی و همچنین نوعی پروتکل معتبر برای لحظات حساس بارداری و شیردهی.

شما شما نمی توانید کاری کنید که تضمین کند که علائم کشیدگی ایجاد نمی کنید . اما ترکیبی از هیدراتاسیون (آبرسانی) ، رژیم غذایی و ورزش می تواند به کاهش خطر و جوانسازی پوست کمک کند .

 

هیدراتاسیون

نوشیدن مقدار زیادی آب . آب به نرم ماندن پوست شما کمک می کند ، بنابراین کمتر احتمال دارد که دچار ترک های پوستی شوید .
نوشیدن کافئین همچنین می تواند خطر ابتلا به ترک های پوستی را افزایش دهد . اگر مقدار زیادی قهوه ، چای یا نوشابه می نوشید ، بهتر است به همان میزان – یا بیشتر – آب بنوشید .

 

رژیم غذایی

همچنین خوردن غذاهایی که باعث سلامت پوست می شوند ، از جمله غذاهای زیر ایده خوبی است :

  • سرشار از روی ، مانند آجیل یا ماهی
  •  سرشار از ویتامین های A ، C و D مانند هویج ، مرکبات و شیر
  • سرشار از پروتئین ، مانند عدس ، لوبیا ، بروکلی ، گوشت گاو بدون چربی و مرغ

 

ورزش

ورزش گردش خون را افزایش می دهد و به بدن شما کمک می کند کلاژن تولید کند . افزایش گردش خون و کلاژن به پوست شما کمک می کند قوی و کشدار بماند .

 

سبک زندگی برای زنان باردار

برای جلوگیری از ظهور علائم کشش لازم است برخی از قوانین اساسی تغذیه را رعایت کنید .

  • کاهش چربی ها (غذاعای سرخ شده ، سوسیس ، الکل و کافئین )
  • میوه و سبزیجات مصرف کنید .
  • مقدار زیادی آب بنوشید ( حداقل ۱.۵ لیتر در روز )
  • غذاهای غنی از بتاکاروتن را ترجیح دهید که اغلب نارنجی رنگ هستند .
  • غذاهای غنی از سلنیوم ، روی ، منیزیم مصرف کنید .

 

تا جایی که به بارداری مربوط میشود ، از ماههای اول میتوان محصولاتی را که مخصوص این دوره فرموله شده اند و در زندگی خانم ها و ترک های پوستی دوران بارداری آنها بسیار مواثر است روی شکم ، باسن و پهلوها اعمال کرد . گرچه رژیم های غذایی محدود کننده ای مشخص نشده است ، یک سبک زندگی سالم و یک رژیم غذایی متعادل در طول ۹ ماه بارداری و همچنین پس از زایمان ضروری است .

زمان شیردهی و بزرگ شدن غدد پستانی میتواند منجر به ترک های بیشتر روی سینه شود .

 

کلینیک پیله 

کلینک کاشت ابرو و زیبایی پیله یکی از بهترین کلینیک های زیبایی در زمینه کاشت مو ، کاشت ابرو ، جوانسازی پوست ، لیزر موهای زائد ، جراحی های زیبایی و… در تهران میباشد که با بهره گیری از بهترین و مجرب ترین کادر درمان همواره در جهت جلب رضایت مراجعین عزیز تلاش کرده .

همچنین کلینیک پیله در زمینه کاشت ابرو همیشه پیش قدم بوده است ، و خدمات خود را ازجمله کاشت ابرو با بهترین قیمت کاشت ابرو ، بصورت کاشت ابرو قسطی انجام میدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما