تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو چگونه است ؟

تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو چگونه است ؟

 تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

ریزش مو یکی از مباحث مهم و از مسائلی است که طی سالیان دراز مورد بررسی قرار گرفته و دلایل زیادی دارد.
که یکی از این ها میزان تاثیر هورمون های زنان و مردان در بدن می باشند. که در این مقاله می خواهیم به بررسی موضوع تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو بپردازیم.

هورمون چیست؟

هورمون ها موادی شیمیایی هستند که از غدد درون ریز ترشح می شوند. و بر اندام خاصی تاثیرمی گذارند، جنس هورمون ها از پروتئین و استروئید می باشد. و پس از ترشح شدن به جریان خون وارد می شوند. سپس به این طریق بر سلول ها تاثیر می گذارند

تاثیر هورمون ها در رشد مو:

هورمون ها از جمله مواردی هستند که در رشد مو تاثیر بسیاری دارند. که می توان به هورمون های زنانه و مردانه اشاره کرد. اما زمانی کمک کننده می باشند که به میزان کافی توسط غدد درون ریز ترشح شوند. عدم تعادل ترشح و میزان هورمون ها در بدن عوارضی دارد که در این قسمت به چند مورد از این ها اشاره می کنیم. که در خانم ها بیشتر است:

  • تعرق زیاد
  • اختلالات عصبی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات ادراری
  • گیجی و حواس پرتی
  • خشکی پوست
  • سردرد و خستگی مزمن
  • احساس گرسنگی بیش از حد

هورمون انسولین

دلایل و علل ریزش مو و نحوه درمان آن

دلایل و علل ریزش مو و نحوه درمان آن

انسولین از مهمترین هورمون های بدن است که به صورت اتوماتیک تولید می شود. اما در صورتی که قند خون بدن فرد افزایش پیدا کند. یا به هردلیلی بدن شخص قادر به ترشح انسولین نباشد و میزان این هورمون در بدن تعادل نداشته باشد. رشد مو و یا پرمویی رخ می دهد. و عوارض دیگری را نیز به دنبال دارد. مانند قرمز شدن صورت و افزایش رنگدانه های پوست و… اما شما با داشتن برنامه تغذیه مناسب و ورزش کردن می توانید از بروز این عوارض جلوگیری کرده و تعادل این هورمون در بدن را حفظ کنید.

هورمون تیروئید

غده تیرویید از مهمترین غدد موجود در بدن می باشد که ترشح برخی هورمون های مهم بدن را بر عهده دارد که چه پرکاری و چه کم کاری آن عوارضی را با خود به همراه دارد و علائم این دو حالت باهم متفاوت است و متاسفانه در طول سال های اخیر آمار مبتلایان به این بیماری در خانم ها بیشتر بوده است

مشکل کم کاری تیروئید که در خانم ها شایع تر می باشد موجب خشک شدن پوست و یا متورم شدن آن، زرد شدن و یا کبود شدن پوست می شود و همچنین  تاثیر زیادی بر کاهش رشد موها و افزایش ریزش آن دارد، که این مسئله نه تنها ریزش موی سر را افزایش می دهد بلکه موجب کم پشتی ابروها نیز می شود.

از عوارض پرکاری تیروئید نیز می توان به افزایش تعرق، خارش، افزیش رنگدانه های پوست و تورم در بعضی قسمت ها(مثلا ساق پا) اشاره کرد.

هورمون های زنانه و مردانه

از جمله هورمون های تاثیر گذار دیگر بر پوست و مو هورمون های تستوسترون پروژسترون و استروژن می باشند که می توانند موجب بروز مشکلاتی قبیل ریزش مو و یا پرمویی در نقاط مختلف بدن و صورت شوند و از طرفی هم باید بگوییم که کمبود این هورمون ها نیز موجب بروز عوارضی مانند خشکی پوست و کاهش چربی طبیعی پوست می شود.

امروزه جوانان زیادی برای فعالیت در رشته ی بدنسازی و یا رشته های ورزشی سنگین و حرفه ای از داروهای حاوی تستوسترون استفاده می کنند که این موجب افزایش سطح هورمون ها در بدن و در نتیجه ریزش موهای سرشان و رویش مو در قسمت های دیگر مانند صورت می شود.

ریزش ناشی از عدم تعادل هورمونی چه ویژگی هایی دارد؟

  1. خالی شدن فقط یک سمت از موی سر که پلی کیستیک نام دارد و معمولا به این صورت است که سمت راست خالی میشود و البته برخی هم دچار مشکلات نازک شدن تار موهایشان و یا متفاوت شدن رنگ موهایشان مس شوند
  2. ریزش به صورت پراکنده که ریزش موها در بخش های مختلفی از موی سر اتفاق می افتد و نمیتوان منطقه ی خاصی را برای ریزش مشخص کرد
  3. خالی شدن قسمت شقیقه ها و جلوی سر هم می تواند یکی دیگر از نشانه های عدم تعادل هورمونی باشد

۴ مورد که باعث ریزش مو می شوند:

ریزش موها علائم و دلایل متفاوتی دارد که برای داشتن اطلاعات دقیق تر می توانید مقاله ی ریزش موی مارا مطالعه کنید اما در این بخش نیز به چند تا از دلایل ریزش مو می پردازیم:

  1. کاهش وزن شدید: یکی از دلایل اصلی ریزش مو کاهش وزن می باشد که برخی افراد در اثر گرفتن رژیم های لاغری که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را به دنبال دارد موجب ریزش ناگهانی و شدید موهایشان می شوند. که تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو را می توانید در مقالات دیگر ما مورد بررسی قرار دهید.
  2. وراثت: ارثی بودن ریزش مو به این معناست که فرد آن را از والدین خود به ارث برده و برای درمان یا باید از مزوتراپی و پی آر پی استفاده کرد و یا از درمان قطعی که کاشت مو می باشد کمک بگیرد
  3. هورمون ها: غده های موجود در بدن که مسئول ترشح هورمون ها هستند اگر کار خود را به درستی انجام ندهند و ترشح هورمون ها به مقدار کافی نباشد و بیشتر و یا کمتر باشد موجب بروز اختلال در بدن می شود که این عدم تعادل هورمونی موجب ریزش مو می شود.
  4. مصرف دارو: یکی دیگر از علائم ریزش مو مصرف بعضی از داروها می باشد که شامل داروهای ضد افسردگی و یا داروهای شیمی درمانی می باشد و همچنین داروهای رقیق کننده ی خون

خوشبختانه امروزه با رجوع کردن به پزشک متخصص می توانید به راحتی علت ریزش موهایتان را بررسی کنید و راه درمان را پیش بگیرید. کلینیک کاشت مو پیله در جهت بر طرف کردن این مشکل با بهترین متخصصین و دستگاه های روز دنیا در خدمت شما عزیزان می باشد

کلینیک پیله

کلینیک های زیبایی همیشه بخشی از کادر درمان و زیبایی بوده اند و یکی از مهمترین وظایف این مراکز این بوده که اطلاعات مهم و مفیدی را در اختیار مراجعه کنندگان و زیباجویان قرار دهند.
از همین رو کلینیک کاشت ابرو پیله که خدماتی از جمله کاشت ابرو قسطی را نیز انجام میدهند ، همیشه سعی کرده اند مواردی را به مراجعه کنندگان ارائه دهند که هم واقعیت و هم اینکه از نظر غلمی ثابت شده است.

با توجه به کادر درمان با تجربه و تحصیل کرده کلینیک پیله میتوانید با خیال راحت اطلاعاتی را که همکاران در اختیارتان قرار میدهند را بکار ببرید و امیدوار هستیم این اطلاعات بتوانند گره ای از کار زیباجویان باز نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما