علت شیار شیار شدن پوست سر چیست؟

علت شیار شیار شدن پوست سر چیست؟

ترک و شیار پس از کاشت مو

کاشت مو تنها درمان قطعی برای ریزش مو و طاسی سر می باشد. که که ممکن است با عوارض کوتاه مدت و زود گذر همراه باشد. به عنوان مثال یکی از این عوارض ترک و شیار پس از کاشت مو در پوست سر می باشد .که نشانه هایی نظیر پوسته پوسته شدن را نیز به همراه دارد. که به علت خشکی رخ می دهد و امری کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد. چرا که راه کار های مختلفی برای از بین بردن این عارضه وجود دارد .و حتی می توانید با انجام کار هایی از بوجود آمدنش جلوگیری کنید. که در ادامه ی این مقاله به همه این نکات می پردازیم.

علت شیار شیار شدن پوست سر

علل مختلفی در بروز این ترک ها دخالت دارند اما ابتدا باید این آگاهی را داشته باشید که این ترک ها فاقد فولیکول می باشند و در هنگام بروز ترک ها پیاز های مو به سمت لبه های ترک منتقل می شوند. اما این نکته را بدانید که پس از پیوند کاشت به راحتی و با انجام شستشو های منظم این ترک ها بر طرف خواهند شد

۱۰ تا از مهمترین عوامل ایجاد خشکی در سر:

  1. خروج مایعات از منافذ پوستی: یکی از مراحلی که در کاشت مو وجود دارد ایجاد منافذی می باشد که جهت انتقال فولیکول ها و کاشت شان این کار انجام می شود. و از این منافذ مایعاتی خارج می شوند که زرد رنگ می باشد و کاملا طبیعی ست که با مرور زمان موجب خشکی سر و در نهایت همین ترک ها می شود
  2. کمبود میزان چربی در پوست سر : میزان چربی در بدن و پوست برخی افراد از میزان طبیعی کمتر می باشد. مخصوصا در افرادی که رژیم غذایی سختی دارند و یا افراد لاغر، که همین یکی دیگر از علائم ایجاد ترک خوردگی در سر می باشد.
  3. تزریق بی حسی برای کاشت : افرادی که در حالت عادی پوست خشکی دارند بی حسی تاثیر بیشتری بر پوست آن ها می گذارد. و باعث پوسته پوسته شدن  و سپس ترک خوردگی پوست سر می شود.
  4. وجود لخته های خون و یا زخم بر روی سر : استفاده از روش های غیر تهاجمی بعد کاشت می تواند خشکی سر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد
  5. عدم انجام درست مراقبت های بعد از کاشت : مصرف برخی از مسکن ها مانند پروفن و یا مصرف نوشیدنی های الکی و استعمال دخانیات موجب ایجاد خشکی در سر می شوند که شما با انجام درست مراقبت های بعد از کاشت می توانید از ایجاد این ترک ها جلوگیری کنید و همچنین شستشوی منظم هم تاثیرگذار می باشد
  6. مبتلا بودن به برخی از بیماری ها : برخی بیماری ها موجب خشکی پوست می شوند مانند دیابت و کم کاری تیرویید و یا مشکلات کلیوی که از عوامل دیگر ایجاد خشکی و ترک در پوست می باشند.
  7. کمبود میزان آب در بدن
  8. شستشوی بیش از حد سر
  9. کمبود ویتامین ها
  10. کشیده شدن پوست سر پس از کاشت

۱۰ روش پیشگیری از ترک پوستی:

علت شیار شیار شدن پوست سر

علت شیار شیار شدن پوست سر

  1. متعادل نگه داشتن چربی سر : با رعایت بهداشت فردی و شستشوی منظم می توانیم از بروز ترک ها جلوگیری کنیم چرا که بعد از کاشت ممکن است این ترک ها بر اثر جذب گرد و غبار و آلودگی ها ایجاد شوند
  2. آب و مایعات به مقدار زیاد بنوشید: کم آبی بدن تاثیر بسیار در خشکی پوست دارد به همین علت شما چه قبل و از کاشت و چه بعد کاشت به هیچ عنوان نباید مصرف آب را فراموش کنید مخصوصا افرادی که دارای مشکلاتی نظیر دیابت و یا مشکلات تیروئیدی می باشند چرا که بیشتر در معرض خشکی پوست قرار می گیرند
  3. مصرف میوه و سبزیجات : جهت جلوگیری از پوسته شدن سر و رساندن مواد مغذی و ویتامین های لازم  مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید زیرا که دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشند. تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت مو را جدی بگیرید.
  4. مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و برخی دارو های رقیق کننده خون را به حداقل برسانید : چیز هایی که موجب افزایش غلظت خون می شوند و احتمال ترک خوردگی پوست سر را افزایش می دهند.
  5. استفاده از مکمل ها: مکمل هایی نظیر امگا۳ موجب کاهش خشکی پوست سر می شوند.
  6. استفاده از کلاه گشاد به هنگام بیرون رفتن
  7. عدم قرار گیری در نور مستقیم خورشید
  8. استفاده از سشوار در درجه های پایین و خنک
  9. شستشو پس از کاشت طبق دستور پزشک
  10. استفاده از شامپو ها و محصولات بهداشتی شیمیایی را

غذاهای کمک کننده جهت درمان ترک سر:

با داشتن رژیم غذایی سالم که دارای خواص بسیاری می باشند. می توانیم ویتامین ها و مواد معدنی لازم را جذب بدنمان کنیم. و در این قسمت می خواهیم به مصرف غذاهایی که برای ترک سر بعد کاشت مناسب یا مضر می باشند اشاره کنیم.

  1. مصرف غذاهای حاوی مقدار بالای پروتئین: کراتین خود نوعی پروتئین می باشد که مو از آن ساخته شده است. از این رو میتوانیم با مصرف غذاهای حاوی پروتئین  به سلامت موها کمک کنیم. و همچنین از شوره سر نیز جلوگیری کنیم. غذاهایی مثل عدس، قارچ و سبزیجات دارای مقدار زیادی پروتئین می باشند.
  2. مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی: از خوراکی های مفید برای سلامت، طراوت و شادابی پوست و مو می توان به خوراکی های دریایی اشاره کرد. که بهتر است در روز های ابتدایی پس از عمل این خوراکی ها را در رژیم غذایی خود جای دهید. البته این را هم بدانید که برخی غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی جیوه می باشند. که موجب ریزش موها میشوند مانند: ماهی های خال دار، شیر ماهی و سوشی و غذاهایی که دارای مقدار کم جیوه می باشند این موارد هستند: ماهی آزاد، میگو و ماهی های تن
  3. عدم مصرف قند و شکر به مقدار زیاد: مصرف بالای قند و شکر موجب ترشح بیشتر آندروژن ها می شود. که این موجب پوسته پوسته شدن و آسیب به فولیکول های مو و خارش می شود. هورمون آندروژن سایز فولیکول ها را کاهش می دهد. که این موجب ترک گرفتن پوست سر و آسیب به موهای کاشته شده می شود.
  4. مصرف ویتامین ها: برای مصرف ویتامین ها بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید و طبق دستور پیش بروید، چرا که در صورت عدم مصرف درست  ممکن است آسیب زا باشد.

چه زمانی این ترک ها بر طرف می شوند؟

ترک های بعد کاشت به طور متداول  بعد از گذشت ۳روز پس از پیوند مشخص می شوند. و اگر شدیدتر باشد بعد از گذشت ۱ هفته ظاهر می شوند. اما جای نگرانی ندارد چرا که با شستشوی منظم و انجام توصیه های پزشک پس از مدت زمان ۱الی ۲هفته بهبود میابد. شما می توانید با انجام مراقبت های قبل و بعد از کاشت به مرور شاهد کاهش این ترک ها و پوسته ها باشید.

علت شیار شیار شدن پوست سر

علت شیار شیار شدن پوست سر

توجه داشته باشید در صورت عدم درمان این پوسته ها و ترک ها ممکن است مشکلاتی نظیر بسته شدن منافذ پوست برایتان پیش آید. اما اگر متخصص مهارت کافی در این زمینه داشته باشد به خوبی راه جلوگیری و درمان این ترک ها را  می دانند.

برای انجام کاشت مو با میزان کمترین عوارض بدون ایجاد ترک و شیار پس از کاشت مو می توانید به کلینیک پیله مراجعه کنید.

کلینیک پیله

کلینیک پیله خود را موظف در برابر تمامی اتفاقاتی که بعد از کاشت مو صورت می گیرد می داند ، از همین رو بعد از انجام کاشت مو ، کلینیک پیله تکنسین مورد نظر را که کاشت مو انجام داده است را پیگیر کارهای زیباجو میداند.

برخی از مشکلات از جمله ترک و شیار پس از کاشت مو را با راه حل هایی که تکنسین ها در بعد از عمل کاشت مو به زیبا جو بازگو میکنند براحتی حل و فصل میشوند ، پس اصلا جای نگرانی نیست ، اما بازهم در صورت بروز مشکل عزیزان میتوانند با کلینیک تماس گرفته و مشکل خود را در جریان کارشناسان و پزشکان کلینیک در میان بگذارند.

لازم به ذکر است که این خدمات هیچ گونه تاثیری در ارائه خدمات کلینیک از جمله ، قیمت کاشت مو و همچنین برای آن دسته از عزیزانی که کاشت مو اقساطی انجام داده اند ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما